In de periode mei tot en met augustus 2009 was het stil in overnameland. Het leek wel of iedereen in een shocktoestand verkeerde. Banken verstrekten minder kredieten, verkopers zagen de waarde dalen en kopers durfden niet te investeren. Laatst was ik op een bijeenkomst van de BOBB (Brancheorganisatie Bedrijfsoverdracht Bemiddelaars). Iedereen was het er over eens: het aantal transacties is drastisch afgenomen.
Het is duidelijk dat er weer een nieuw evenwicht moet komen. Dat dat ook komt, is zeker. Uiteindelijk moet iedere onderneming ooit van eigenaar veranderen.
Nú de tijd om uit te breiden De eerste lichtjes aan het einde van de tunnel worden al zichtbaar. Medio september werd ik door meerdere oude relaties gebeld. Zij wilden weer op zoek gaan naar overnamekandidaten. Niet de verkopers, maar de kopers worden weer actief. Waarom? Omdat als u vertrouwen heeft in de toekomst en in het bezit bent van een gedegen plan, het juíst nu een goede tijd is om uit te breiden.
Verkopers zijn echter meer afwachtend. De waarde van een onderneming wordt, onder andere, bepaald aan de hand van winsten en kasstromen. Deze zijn in 2008 en 2009 afgenomen en het is nog maar de vraag of die in 2010 weer een stijging laten zien. Ondernemingen zijn daarom gemiddeld minder waard geworden.
Zijn er dan toch nog winnaars? Jazeker. Hierbij een voorbeeld.
Een van onze cliënten is een onderneming die voor de crisis sterk is gegroeid. De aandeelhouders hebben in de afgelopen jaren geen cent dividend uitgekeerd, en geen overdreven kosten gemaakt. Het eigen vermogen van de onderneming is daarom fors.
Dankzij dit sterke vermogen gaan zij nu branchegenoten kopen die minder royaal in de 'slappe was' zitten. Deze onderneming heeft dankzij de economische neergang de mogelijkheid om concurrenten tegen een significant lagere koopsom over te nemen dan een jaar geleden. Als de crisis voorbij is, hebben zij een stevige marktpositie kunnen innemen. Uiteraard alleen wanneer de acquisities goed doordacht zijn geweest.
Voordelen voor verkopers Dit voorbeeld staat niet op zichzelf. Er zijn nu meer kopers dan verkopers op de markt. Dat betekent niet dat verkopers daardoor een betere onderhandelingspositie of een hogere verkoopprijs kunnen vragen. Goede kopers blijven voorzichtig en handelen vanuit een vooropgezet plan. Een hoge goodwill past daar niet meer in.
Toch biedt die situatie voor verkopers ook voordelen. Mocht u een bedrijfsonderdeel willen afstoten, dan kunt u nu makkelijker een koper vinden dan een jaar geleden. Indien uw onderneming in zwaar weer verkeert, dan kunt u een sterke partner zoeken. Tenslotte, wanneer de propositie goed is, heeft u een grotere kans om de koper te vinden die het beste bij uw voorwaarden voldoet. Het voorbeeld bewijst dat, wanneer de bomen tot de hemel groeien, een behoudende financiële bedrijfsvoering en het vormen van een buffer kansen biedt voor investeringen in moeilijke tijden. Dus goed sparen tijdens de komende periode van groei en dan op naar de volgende crisis!
Meer columns lezen?
Martijn Croon is mede-oprichter en partner bij het advieskantoor Croon & Magendans. Croon begeleidt ondernemers bij de verkoop of aankoop van ondernemingen. Daarnaast is hij onafhankelijk waardeerder van ondernemingen, actief lid van brancheorganisatie BOBB en geeft hij lezingen op het gebied van fusies en overnames. En last but not least: Martijn Croon is ook werkzaam als adviseur bij de Ondernemingsbeurs en de Zaak.
Croon & Magendans is gespecialiseerd in overnames, financieringen en herstructureringen. De dienstverlening kenmerkt zich door Kwaliteit, Integriteit en Pragmatisme. Croon & Magendans maakt kwalitatief hoogstaande dienstverlening bereikbaar voor het mkb. |
|